anoukoeganda2015.reismee.nl

De gorilla-tour

Hallo Allemaal!

Daar ben ik weer! De gorilla-tour was echt fantastisch!! Een hele bijzondere ervaring.
De reis ernaartoe was al een hele trip. Het is ongeveer 500 km naar het nationale park Bwindi. Het is ongeveer 10 uur in de auto zitten. Sommige wegen zijn prima begaanbaar, maar sommige ook absoluut niet. De welbekende bobbel- rode zand wegen van Afrika hebben we ook moeten ervaren. Hoewel ik het nog wist van de vorige keer, ben ik het nu weer vergeten… Mijn sport-BH!! Nondekanonnen, geen wonder dat veel Afrikaanse vrouwen hangende borsten hebben. Haha door al dat gebobbel snap ik dat wel!
Veel onderweg gezien. Kan nu wel zeggen dat ik in Oeganda ben geweest. Van armoede tot rijkdom. We hebben alles gepasseerd. Wel somber de armoede, maar is de realiteit. Onderweg van de savanna`s in het oosten naar de jungle in het westen gereden. Door 2 andere nationale parken gereden, maar niet bewust voor het spotten van dieren, het waren doorgaande wegen voor lokale mensen. Wel giraffen en zebra`s gezien die buiten het nationale park waren en in de weilanden/akkers stonden van de bevolking. Dit gebeurd dus regelmatig, want vele hekken zijn kapot en i.v.m. geldgebrek kunnen deze niet gemaakt worden en komen de dieren daardoorheen. Makkelijk eten voor ze. Ook is er vaak een omheining in de vorm van een diepe kuil, dan kunnen dieren niet overheen. Maar een olifant stampt dit vaak kapot en gaat zo toch het dorp is. Nu was het rustig en weinig dieren i.v.m. droog-seizoen hier. Dieren zijn erop uit getrokken naar plekken waar water is.
Verder zijn we nog op de plek waar de evenaar in Oeganda loopt geweest!
Onderweg is onze auto nog kapot gegaan! Maar gelukkig zijn we uiteindelijk wel op de plaats van bestemming gekomen! We hadden een hele leuke gids die ook echt super veel wist, dus ook veel over de cultuur van Oeganda te weten gekomen.
De gorilla-tour was dus echt heel bijzonder! Je vertrekt vroeg in de ochtend, omdat het soms enige tijd kan duren voor je ze gevonden hebt. De groep bestaat uit maximaal 8 personen. Als de groep gorilla`s is gevonden mag je er maximaal 1 uur bij blijven. Dit i.v.m. de veiligheid voor ons en voor de gorilla`s zelf. Omdat we 90-95% hetzelfde DNA hebben, zijn ziektes snel op elkaar overgebracht. Daarnaast zijn het natuurlijk nog steeds wilde dieren. Je moet op een afstand blijven van 7 meter, de gorilla`s mogen wel dichterbij komen als ze dat zelf willen. Het is een hele pittige tocht door de jungle. Geen paden en veel klimmen en dalen. Er is een ranger bij met een geweer (verdoving) en 2 rangers met kapmessen om de paden te maken. Je moet echt overal doorheen en kijken waar je loopt. Dat was op zich al heel erg gaaf! We hebben (blijkbaar) erg veel geluk gehad, want na 2uur lopen hadden we een groep gevonden!!! Iedereen erg gespannen en ze maken een soort geluid. In de verte zagen we een boom naar benden trekken, dus iedereen was daar op gefocust, maar nog geen 5 meter links zat er al één!! We hadden een groep gevonden die bestond uit 21 gorilla`s. Het is zo fantastisch als je er echt tussenstaat! Zo bijzonder en ook echt heel erg dichtbij (soms maar 3 meter bij je vandaan)! De jongere zijn erg speels en komen ook nieuwsgierig kijken. We hebben de zilver-back gezien en een baby van 2 weken! Je blijft dat uur niet op een plek, maar blijft een beetje lopen en ziet telkens weer een andere gorilla. 1uur is natuurlijk veel te kort, maar wel goed dat ze zulke goede regels hebben, want ja er zijn er natuurlijk ook nog mar 800 in de hele wereld!
Het was een unieke ervaring!

Volgende keer weer een verhaaltje over mijn werkervaringen!

xxx

Mama

Ja, 10 uur in de auto zitten .....dat is erg lang maar de moeite waard. Het zijn mooie beesten mooi zwart en wollig. Aan de foto"s te zien was het een hele trip door de jungle wel mooi. Het zal ook wel indrukwekkend zijn om tussen de gorilla"s te staan....en lijk je er een beetje op hahahaha.....nou nog heel veel plezier en lekker genieten en weer op naar het vrijwilligerswerk.
XXX mama

Sanne

Zo wat een stoere foto's zeg. Cool om die beesten te zien. Je hebt er inderdaad dichtbij gestaan.
De jungle toch ziet er inderdaad heftig uit, maar je hebt het toch maar gedaan!
Deze herinneringen kun je maar weer mooi meenemen;).
Veel plezier nog op je vrijwilligerswerk en pluk de dag! X

Henrie

Hoi Anouk,
Mooie foto`s van de jungle en gorilla`s
Je hebt ze dus bijna een hand kunnen geven?
Have fun stay safe

Groetjes Opa en Henrie

marga michielse

Leuk verhaal Anouk. Misschien wat gelijkenissen gezien?
Als je iets vergeten bent met elastiekjes kun je ook veel doen. Of wa denk van kauwgom. Mart vraagt hebben ze geen snelbinders? Benieuwd naar het volgende verhaal.
Groetjes Michielskes.

Doingoood